Elken, den 16 08 2012 - 11:10, sa
Hej!
Som jag fattat det hela, så hittar man sitt "roll centre" i den skärningspunkt mellan bilens centrum och 3st tänkta linjer som löper mellan följande:
1. mellan övre kulled i hjulspindel och övre bärarmsinfästning i chassie
2. mellan nedre kulled i hjulspindel och nedre bärarmsinfästning i chassie
3. mellan skärningspunkten 1 & 2 ovan samt den punkt på marken där däckets centrum ligger (samma punkt man mäter scrub från?)
Där linje nr 3 skär bilens centrumlinje är den plats man har roll centre vid?
Jag ritade lite för att illustrera:
rollcentre.JPG
Första frågan är då om jag fattat rätt?
I stort sett rätt, men bilens centrum har inget med saken att göra, utan RC brukar anges som skärningspunkten mellan linjerna från de två hjulen (som i o f s hamnar mitt i bilen när båda sidorna är lika)
Om sidorna är i olika läge (t ex kurvtagning) hamnar RC inte i centrum av bilen längre. Om man ska vara strikt så ska man också väga in hur mycket sidokraft inner resp ytterhjul tar, men i praktiken gör det mycket liten skillnad.
"Strikt" metod (se bild):
Dra en linje från hjulets kontaktytan till fjädringens momentanpunkt för inner- respektive ytterhjul.
Dra sedan en vertikal linje som delar spårvidden i samma proportioner som sidokraften fördelar sig mellan inner och ytterhjul (Den vertikala linjen ska ligga längst ifrån det hjul som ger störst sidokraft)
Den vertikala linjen skär nu de två linjerna till momentanpunkterna för inner respektive ytterhjul. Rollcentrumet ligger på den vertikala linjen mittemellan de två skärningspunkterna
RC enl MO.JPG (16.83K)
Antal nedladdningar: 42
Det är bara rollcentrums höjd som är intressant
Definition av rollcentrums höjd: Den höjd där en horisontell (centripetal-) kraft kan verka utan att orsaka roll.
Elken, den 16 08 2012 - 11:10, sa
Tredje fågan: Vad är det man eftersträvar? Ett så lågt roll centre som möjligt eller?
Eller ett roll centre som ligger lägre än CG (tyngdpunkten?)?
Fjärde frågan: När börjar man få ej önskvärda egenskaper i en sjua. Om roll centre hamnar över CG kan jag tänka mig?
Rollcentrums höjd avgör hur stor del av lastväxlingen/krängningsmomentet som tas stumt genom hjulupphängningens länkarmar och hur mycket som tas av fjädringen (fjädrar, krängare)
Med spårvidd s, tyngdpunktshöjd h, massa m, och sidoacc 1g blir lastväxlingen:
1*m*h/s
Med s = 1400 mm, h = 350 mm, m = 600 kg:
1*600*350/1400 = 150 kg lastväxling (dvs vid kurvtagning i 1g flyttas 150 kg belastning från innerhjulen till ytterhjulen)
Om rollcentrum ligger på 75 mm
150 kg * 75mm/350mm = 32 kg tas stumt genom hjulupphängningen och 150 kg - 32 kg = 118 kg belastar fjädringen
Om RC ligger i höjd med tyngdpunkten blir det alltså ingen krängning, men det är inte i praktiken önskvärt (se länk till annan trådn nedan)
Tumregel säger typ max 100mm höjd för RC
God råd här:
http://www.eviltwinm...tter-2011.6.pdf
Läs mer i t ex denna tråd
http://www.locostswe...showtopic=10428