Hej och välkommen till forumet
Tuna. Hoppas du hittar en bra ingång till "egen bil". Jag har läst tråden och noterar några saker som du kanske kan utveckla lite. Jag ser att du skriver:
- Med tanke på att jag inte har några djupare kunskaper om bilbyggen så tänkte jag köpa ett kitt eller en färdig bil
samt
- uteslutet att bygga allt från grunden då jag helt enkelt inte har den kompetensen som krävs. så en byggsatts skulle vara klockrent för min del.
Självklart tycker jag att du skall bygga / färdigställa / eller köpa en bil. Det viktiga är att du väljer rätt väg, helst från början. Samtidigt kan man säga att oavsett de tre ovannämnda förslagen så är det inte alltid bara att fylla bensin och kolla luften och eventuellt tvätta en Sevenbil. I trådarna finns det ofta diverse olika jobb presenterade på "att-göra-listan". En del är reparationen men mycket är rena förbättringar i nivå från tex att byta en strömbrytare till att svetsa om bilen.
Så, djupare kunskaper om bilbyggen, nja vem hade det innan bygget började? Den strecksatsen kommer du fixa, du lär dig, kan nästan lova det.
Kompetensen, hur menar du med kompetensen, menar du att du inte har svetskompetens eller tillgång till kamrater med svetskompetens eller motorkompetens eller målningskompetens eller någon annan kompetens?
Jag är av den bestämda uppfattningen att om intresset finns och det är viktigast så brukar det övriga ordna sig. Du kan säkert bygga eller färdigställa ett projekt. Intresset driver på kompetensen. Det är som det fungerar i bilbyggarbranschen. Det är så forumet fungerar med alla trådar och dess innehåll i frågor, svar och påståenden och sist men inte minst
BILDER!
När du tittar på bilbyggets delar så även om du väljer ett kit så finns det goda chanser att få svetsa en del trots "att allt är klart". Om du inte kan eller vill göra det själv kanske en kompis finns i närheten, då är inte det ett problem längre. På motsvarande sätt kan du gå igenom bilens delar med vad du själv vet att du klarar nu eller kan lära dig samt alternativet "kompis-hjälp".
--- Min budget så här till att börja med ligger runt 30-35 sen får man lägga in mer pengar efter hand. ----
--- slutnotan skulle hamna runt 120 men då får det vara utspritt på ett par år. ----
Med ovanstående i åtanke så bör du kunna få din bil till inte bara en dröm utan till en verklighet med registreringsskyltar. Tolkar jag texterna rätt så kanske det är inom planperioden 3 till 4 år.
Lycka till, du har startat bra med att öppna den här tråden.
Detta inlägg har ändrats av cealm:27 06 2012 - 19:46